Gezond en lang leven – Blauwe zone’s

Gezond en lang leven, hoe doe je dat eigenlijk?

In de Blauwe Zones weten ze het wel.

De Blauwe Zones zijn de plekken op aarde waar mensen langer en gezonder leven dan elders op de wereld… Mensen die daar wonen worden gemiddeld 90 of zelfs 100 jaar, in goede gezondheid, zonder medicijnen of invaliditeit. Willen we dat niet allemaal?

Maar alleen verhuizen naar de vijf Blauwe Zones:

  • Het Italiaanse eiland Sardinië
  • Okinawa in Japan
  • Loma Linda in Californië
  • Nicoya in Costa Rica Peninsula
  • Ikaria, een Grieks eiland

is niet genoeg, daar is iets meer voor nodig.

Uit onderzoek en interviews met 263 honderdjarigen in de Blauwe Zones werden gemeenschappelijke pijlers gevonden…

De 3 belangrijkste hebben we hieronder even uitgelicht. Daarnaast vermijden de Blauwe Zone bewoners stress, drinken ze 2 glazen wijn per dag en leeft men samen met familie en horen ze bij een gemeenschap.

blauwe-zones-zonder-logoPijler 1. Bewegen

De mensen uit de Blauwe Zones gebruiken geen supplementen en bezoeken geen sportscholen. In plaats daarvan leven ze in een omgeving die hen voortdurend in beweging zet zonder er bij na te denken. Ze lopen veel, hebben een eigen tuin en weinig mechanische hulpmiddelen.

Pijler 2. Eten

Het zelf verbouwen en eten van hun eigen groenten, met name veel soorten bonen, zoals tuinbonen, sojabonen,  zwarte bonen en linzen, helpt bij een langer en gezonder leven. Vlees wordt weinig gegeten. Ook blijven ze niet dooreten tot ze vol zijn, eten ze in de ochtend het meest en hun kleinste maaltijd nuttigen ze in de avond.

Pijler 3. Een concreet doel hebben in het leven

Dat laatste noemen ze In Japan “Ikigai” en in Costa Rica “Plan de Vida,” Vrij vertaald betekent het datgene waar je in de ochtend voor wakker wilt worden. Elke dag werken aan je droom of doel ook als je ouder wordt.

Het hebben van een doel kan zelfs zeven jaar extra levensverwachting opleveren.

En het onderzoek in de Blauwe Zones is niet op zich zelf staand.

Een pas afgeronde studie, die 90 jaar heeft geduurd,  heeft uitgewezen dat dit verhaal: “Hardwerkende mensen het opvallend beter doen dan personen die van dag tot dag leefden. We denken maar al te vaak dat we langer leven als we niet te hard werken, stress voorgoed uit ons leven bannen en ons niet al te veel zorgen maken om de dingen des levens”  een fabel is.

“Zij die concrete doelen stellen en hun dromen nastreven worden het oudst.”                                    

En juist aan die laatste, minstens zo belangrijke pijler, besteden wij als mens het minste aandacht. Terwijl we wel tijd en geld spenderen aan gezonde voeding en sporten. Op school leren we al dat sporten gezond is, gaan we gymmen en horen we over de Schijf van Vijf.

Waarom krijgen we niet van jongs af aan les om concrete doelen te stellen in het leven. Focus aan te brengen in ons leven en weten waar we elke dag ons bed voor uit willen komen?

Is dit te moeilijk, te lastig? Houdt faalangst ons in de greep of heeft het met onze cultuur te maken? Wie het weet mag het zeggen.

Gewoon beginnen

We kunnen beginnen en veel toepassen in onze eigen levens- en voedingswijze. Het is  zelfs nooit te laat om te beginnen. Verschillende studies tonen aan dat een drastische verbetering van de levensverwachting en gezondheid kunnen terugkeren, zeer snel na het corrigeren daarvan. En als je gaat starten, ga dan met alle drie pijlers aan de slag voor maximaal resultaat, en een lang en gezond leven. Laten we van de hele aarde een Blauwe Zone maken.

 

This site is protected by wp-copyrightpro.com