Blogs

De 4 G’s

Bewustwording

Vaak hoor ik van (ex)patiënten dat ze door de diagnose kanker, anders zijn gaan aankijken tegen het leven. Ze willen heel graag anders gaan leven. Meer voor zichzelf kiezen, hun hart volgen, andere keuzes maken op gebied van wonen, werk en relaties.

Dat betekent echter dat ze dingen anders zullen moeten gaan aanpakken. Verandering roept weerstand op. Het is eng, onveilig, onzeker, moeilijk, niet haalbaar etc. etc.

Je laat je gevoel spreken maar je hoofd gaat ermee aan de haal. Onze hersenen zijn van oorsprong ingesteld op het inschatten van gevaren, het zoeken van veiligheid. Dit was bedoeld om ons gezin te beschermen, op een veilige plek ver weg van de wilde dieren te zitten, voedsel te verzamelen en te overleven.

Een prachtig oerinstinct, waar we echter tegenwoordig veel minder aan hebben en vaak beperkingen door ervaren.

Daarnaast zijn we van origine door onze opvoeding allemaal positief bevestigd in ‘je goed te gedragen’. Te doen wat anderen van je verwachten, je te gedragen naar de maatstaven van de maatschappij waarin je je bevindt. Je ouders hebben je naar hun beste kunnen opgevoed. Goed gedrag werd beloond, slecht gedrag werd bestraft.

We hebben geleerd om goedkeuring te krijgen, en verwachten die eigenlijk ook nog steeds. Want, eerlijk is eerlijk, positieve bevestiging, een compliment of schouderklopje, wie wil dat nou niet?

Dat betekent echter ook dat onze ‘interne stem’, onze gedachten, vaak iets ‘vinden’ van wat we willen, zeggen of doen. Dat stemmetje in ons hoofd is vaak behoorlijk negatief. “Dat kan ik nooit, dat is te gevaarlijk, dat is raar, wat zullen anderen daar wel niet van zeggen, dat is veel te onzeker, dat is ‘niet normaal, waarom deed ik zo verlegen, waarom ben ik niet assertiever, waarom maak ik geen promotie, wat ben ik een slechte werknemer/partner/moeder/vader” etc.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat we handelen vanuit 4 G’s:

1.   Er is een bepaalde gebeurtenis

2.   Daar hebben we een gedachte over

3.   Die gedachte roept een bepaald gevoel op

4.   En dat gevoel veroorzaakt gedrag

Bijvoorbeeld:

Gebeurtenis: Een bekende van je loopt je voorbij op straat zonder wat te zeggen.

Gedachte: Je denkt dat het aan jou ligt en dat je iets fout hebt gedaan waardoor diegene je niet gedag zegt.

Gevoel: Je voelt je daar vervelend onder maar bent bang voor de confrontatie.

Gedrag: Je ontwijkt die persoon en het contact verwatert.

Bijvoorbeeld:

Gebeurtenis: Je partner slaat geen arm om je heen terwijl jij daar behoefte aan hebt.

Gedachte: Je ergert je en denkt dat hij geen zin heeft om je te knuffelen/troosten.

Gevoel: Je voelt je in de steek gelaten door hem en daardoor voel je je alleen.

Gedrag: Je trekt je terug en sluit je verder af. “Laat maar, als ik erom moet vragen hoeft het niet meer”

De gedachte is in deze gevallen de beperkende factor. In ons hoofd is de gedachte gelijk aan de waarheid. Dat is echter niet het geval!

Het feit dat wij dénken dat onze gedachte gelijk is aan de waarheid, is op basis van aannames, oordelen, snelle conclusies, vergelijkbare ervaringen in het verleden, ongeduld, etc.

Wanneer we onze gedachte bewust kunnen waarnemen en aanpassen, verandert dat automatisch ons gevoel en gedrag dat daarop volgt.

Hiermee heb je een belangrijke tool voor jezelf in handen om meer regie te houden over je leven, en zelf sturing te geven. Je benadert je leven vanuit het positieve.

Als je hier naar kijkt vanuit de principes van mindfulness, kun je je misschien aanleren, deze gedachten om te buigen.

De bekende 7 pijlers van de mindfulness zijn als volgt:

·     Aandacht

·     Niet oordelen

·     Geduld hebben

·     Altijd weer opnieuw kunnen beginnen

·     Vertrouwen

·     Niet streven

·     Accepteren

·     Loslaten

Wanneer je leeft met deze pijlers in gedachten, kun je je bewust worden van ‘het stemmetje’ in je hoofd. Je kunt signaleren wanneer je een gedachte hebt die oordelend is (over jezelf of een ander), die negatief is, die uitgaat van een gebeurtenis in het verleden, die ontstaan is vanuit ongeduld, die wilt dat je vooral dingen bereikt enz.

Wanneer je je bewust bent van deze gedachten en ze kunt ombuigen naar iets positiefs of stimulerends, beïnvloed je je gevoel en je gedrag dat daaruit voortkomt.

Als je dagelijks probeert te oefenen met het bewust worden van je gedachten, train je jezelf in het opmerken, zodat je vervolgens je gedachten kunt veranderen. En dat brengt je in een positieve flow, die velen onder ons zouden kunnen gebruiken!

Ga jij het ook eens proberen?

Reacties uitgeschakeld voor De 4 G’s

This site is protected by wp-copyrightpro.com